Marcel van der Lugt

Kandidaat voor de medezeggenschapsraad DMCI en de opleidingscommissie COCB

Ik heb mij opnieuw kandidaat gesteld voor de medezeggenschapsraad van de faculteit DMCI van de HvA. Ook ben ik kandidaat voor de opleidingscommissie van de opleidingen Creative Business en Communicatie. De komende jaren wil ik mij blijven inzetten voor jullie belangen, daarbij gebruikmakend van de ervaring die ik de afgelopen jaren heb opgedaan in de medezeggenschapsraad DMCI en de opleidingscommissie CB. 

Dit zijn mijn speerpunten voor de medezeggenschapsraad:

  • Die h van hbo moet meer aandacht krijgen, geen verkleutering!
  • Ons onderwijs moet goed te doen zijn voor zowel studenten als docenten. Dus niet alleen studeerbaar, maar ook doceerbaar.
  • De beschikbare middelen moeten zo veel mogelijk ten goede komen aan het onderwijs. Zo moet het scholingsbudget volledig aangewend worden voor het doel waarvoor het is bestemd. 
  • Betere benutting van de online mogelijkheden in ons onderwijs.

 Dit zijn mijn speerpunten voor de opleidingscommissie:

  • Splits de opleidingen Creative Business en Communicatie, dat geeft meer duidelijkheid. Nu blijkt onder meer uit de exitmonitor dat studenten die voor de opleiding Communicatie hebben gekozen niet op CB-stones zitten te wachten en dat geldt ook andersom.
  • Ik ben tegen een aanwezigheidsplicht om de volgende redenen: * De ingezete onderwijsvernieuwing is mede gebaseerd op het idee van de intrinsiek gemotiveerde student, deze plicht zou dus overbodig moeten zijn.
    * Verder is het juridisch niet houdbaar, het managementteam kan niet goed onderbouwen waarom het noodzakelijk is.
    * Tot slot: als het onderwijs goed is, dan komen de studenten vanzelf naar de lessen.
  • Ik wil terug naar een ´normale´ propedeuse, waarin vakkennis wordt gedoceerd en getoetst. En waarin studenten leren samenwerken. In het tweede en derde jaar stones is wat mij betreft in orde, met dien verstande dat er nog steeds ruimte moet zijn om vakkennis over te brengen en die ook adequaat te toetsen.
  • Uitbreiding van het aantal contacturen en er moet een plan komen om de door Eykmans geconstateerde deficiëntie weg te werken.

Meer weten? Hieronder meer over mijn visie en plannen en mijn achtergrond. En via deze site kun je contact met mij opnemen.

 

Mijn visie en plannen

Een afgestudeerd hbo’er moet zelfstandig een complex probleem kunnen oplossen. Ik zie dat ons onderwijs soms te veel een invuloefening is. Als je je als student houdt aan de richtlijnen van het beoordelingsformulier, dan heb je een voldoende. 

Uiteraard moet een student over praktische vaardigheden beschikken om het werkveld te kunnen betreden, maar dat kan niet zonder een bepaald kennisniveau. Ik hoor helaas te vaak van studenten dat ze hun opleiding is ’te makkelijk’ vinden.

Hoe kunnen we dat oplossen? Naar mijn mening moeten docenten meer ruimte en tijd krijgen om die gewenste verdieping in hun onderwijs aan te brengen. Veel docenten zijn blij dat ze gezond het einde van de week halen. Tijd in hun rooster en ruimte in hun hoofd voor herontwerp van hun onderwijs hebben ze niet. 

Verder vind ik dat het management van de opleidingen transparant moet zijn en de inbreng van docenten en studenten serieus moeten nemen. Informeren alleen is niet genoeg.

Als ik opnieuw in de deelraad gekozen word, ga ik mij ervoor inzetten dat de beschikbare middelen goed en doelmatig worden besteed. Wanneer de faculteit geld uitgeeft, dan moet dat direct ten goede komen aan onderwijs. Zo is er bij mijn opleiding één manager per zes docenten. Ik zie eerlijk gezegd niet hoe het onderwijs daar beter van wordt. Ook moet er kritisch gekeken worden naar snoepreisjes die alleen leuk zijn voor de betrokken medewerker.

Voorbeelden van naar mijn mening goede bestemmingen van het facultaire budget:

  • meer tijd voor docenten om hun onderwijs te verbeteren (en dat is iets anders dan veranderen);
  • meer tijd voor docenten om hun onderwijs goed te kunnen geven, doceerbaar onderwijs is net zo belangrijk als studeerbaar onderwijs;  
  • inzet van nog meer digitale leermiddelen;
  • extra ondersteuning van kwetsbare studenten;
  • betere ventilatie van de gebouwen;
  • onderzoeksprogramma’s waarin studenten direct betrokken worden.

Ik maak mij sterk voor onderwijs van hoog niveau dat goed doceerbaar is!

Over mij

Ik ben opgeleid als bedrijfseconoom. Ik heb jarenlang een eigen bedrijf gehad in de financiële dienstverlening. Op het hoogtepunt had ik zo’n 20 medewerkers in dienst.

Maar er is meer in het leven dan geld, dus vandaar mijn overstap naar het onderwijs. Ik werk als docent bij de opleidingen Creative Business en Communicatie en vind het een prachtige uitdaging om studenten op een hoger niveau te krijgen. Niet alleen in mijn vakgebied, maar als professional in het algemeen.  

Ik kom oorspronkelijk uit Utrecht, maar woon tegenwoordig met mijn vrouw en drie kinderen in Den Bosch. Dagelijks reis ik voor mijn werk op en neer met de trein.

Daarnaast ben ik sportliefhebber, zowel passief als actief. Ik kijk graag voetbal, wielrennen en andere sporten, zit vaak op mijn racefiets en ik speel wekelijks een paar potjes squash en padel.

Neem contact met mij op

9 + 6 =